Innowacyjne systemy informatyczne w MZK Jastrzębie

Innowacyjne systemy informatyczne w MZK Jastrzębie

Przy ośmiu najbardziej uczęszczanych przystankach autobusowych na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, w tym w Bełku, zamontowane zostały elektroniczne tablice informacyjne. Tablice są częścią projektu, na którego realizację Międzygminny Związek Komunikacyjny otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych.

To jeden z najnowocześniejszych systemów w Polsce” - podkreśla dyrektor biura MZK Benedykt Lanuszny.

Tablice wyświetlają informacje dotyczące autobusów – numer linii, kierunek kursu, godzinę odjazdu z przystanku, ewentualnie - czas opóźnienia, a także bieżącą datę i godzinę oraz aktualne wiadomości związane z komunikacją miejską. Na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny zamontowane zostały na następujących przystankach:

Bełk Szpital (kier. Czerwionka)

1 szt.

Czerwionka Centrum 

2 szt.

Czerwionka Ośrodek Zdrowia

2 szt.

Dębieńsko Centrum (kier. Czerwionka)

1 szt.

Leszczyny Osiedle

1 szt.

Leszczyny Skrzyżowanie (kier. Rybnik)

1 szt.


 

To nie jedyne nowe rozwiązania, jakie czekają od stycznia br. pasażerów MZK. Dzięki pozyskanej dotacji unijnej na projekt pn. "Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymiwprowadzono także:

1)
System e–biletu - papierowy bilet został zamieniony na elektroniczny - w formie dyskietki, który funkcjonuje jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu;

2) System zarządzania taborem autobusów - system ten zapewni bieżącą informację o miejscu, w którym dany autobus się znajduje poprzez wmontowany układ geolokalizacji. Powiązany jest z systemem tablic informacyjnych wyświetlających aktualne rozkłady jazdy;

3) System monitoringu i powiadamiania w autobusach - zamontowanie monitoringu we wszystkich autobusach realizujących zadania Związku zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Zabezpieczy między innymi pasażerów przed kradzieżami, a także pojazd przed aktami wandalizmu;

4) System strony internetowej - w ramach kompleksowego systemu zostaną stworzone serwisy internetowe:
   a) portal eBOK - służący jako podstawowy kanał informacyjny pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta MZK,
   b) portal użytkownika karty e-biletu - po zalogowaniu przez pasażera portal umożliwia m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty, składanie wniosków do MZK i in.

Uruchomione zostało także Biuro Obsługi Klienta w siedzibie Związku, w którym będzie można nabyć e-bilet, a także złożyć wszelkie wnioski dotyczące funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie działania MZK.

Całkowita wartość projektu wynosi ok. 14,5 mln zł.

Więcej: http://e-biletmzkjastrzebie.com/

Źródło: UGiM Czerwionka-Leszczyny