Innowacyjne systemy informatyczne w MZK Jastrzębie
Przy ośmiu najbardziej uczęszczanych przystankach autobusowych na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, w tym w Bełku, zamontowane zostały elektroniczne tablice informacyjne. Tablice są częścią projektu, na którego realizację Międzygminny Związek Komunikacyjny otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych.
„To jeden z najnowocześniejszych systemów w Polsce” - podkreśla dyrektor biura MZK Benedykt Lanuszny.

To nie jedyne nowe rozwiązania, jakie czekają od stycznia br. pasażerów MZK. Dzięki pozyskanej dotacji unijnej na projekt pn. "Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi" wprowadzono także:
1) System e–biletu - papierowy bilet został zamieniony na elektroniczny - w formie dyskietki, który funkcjonuje jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu;
2) System zarządzania taborem autobusów - system ten zapewni bieżącą informację o miejscu, w którym dany autobus się znajduje poprzez wmontowany układ geolokalizacji. Powiązany jest z systemem tablic informacyjnych wyświetlających aktualne rozkłady jazdy;
3) System monitoringu i powiadamiania w autobusach - zamontowanie monitoringu we wszystkich autobusach realizujących zadania Związku zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Zabezpieczy między innymi pasażerów przed kradzieżami, a także pojazd przed aktami wandalizmu;
4) System strony internetowej - w ramach kompleksowego systemu zostaną stworzone serwisy internetowe:
a) portal eBOK - służący jako podstawowy kanał informacyjny pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta MZK,
b) portal użytkownika karty e-biletu - po zalogowaniu przez pasażera portal umożliwia m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty, składanie wniosków do MZK i in.
Uruchomione zostało także Biuro Obsługi Klienta w siedzibie Związku, w którym będzie można nabyć e-bilet, a także złożyć wszelkie wnioski dotyczące funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie działania MZK.
Całkowita wartość projektu wynosi ok. 14,5 mln zł.
Więcej: http://e-biletmzkjastrzebie.com/
Źródło: UGiM Czerwionka-Leszczyny
Tablice wyświetlają informacje dotyczące autobusów – numer linii,
kierunek kursu, godzinę odjazdu z przystanku, ewentualnie - czas
opóźnienia, a także bieżącą datę i godzinę oraz aktualne wiadomości
związane z komunikacją miejską. Na terenie Gminy i Miasta
Czerwionka-Leszczyny zamontowane zostały na następujących przystankach:
Bełk Szpital (kier. Czerwionka) |
1 szt. |
Czerwionka Centrum |
2 szt. |
Czerwionka Ośrodek Zdrowia |
2 szt. |
Dębieńsko Centrum (kier. Czerwionka) |
1 szt. |
Leszczyny Osiedle |
1 szt. |
Leszczyny Skrzyżowanie (kier. Rybnik) |
1 szt. |


To nie jedyne nowe rozwiązania, jakie czekają od stycznia br. pasażerów MZK. Dzięki pozyskanej dotacji unijnej na projekt pn. "Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi" wprowadzono także:
1) System e–biletu - papierowy bilet został zamieniony na elektroniczny - w formie dyskietki, który funkcjonuje jako bilet jednorazowy na okaziciela oraz okresowy imienny. Każdy pasażer wsiadający i wysiadający jest zobowiązany do zbliżenia go do elektronicznego kasownika w celu odczytu karty e-biletu;
2) System zarządzania taborem autobusów - system ten zapewni bieżącą informację o miejscu, w którym dany autobus się znajduje poprzez wmontowany układ geolokalizacji. Powiązany jest z systemem tablic informacyjnych wyświetlających aktualne rozkłady jazdy;
3) System monitoringu i powiadamiania w autobusach - zamontowanie monitoringu we wszystkich autobusach realizujących zadania Związku zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Zabezpieczy między innymi pasażerów przed kradzieżami, a także pojazd przed aktami wandalizmu;
4) System strony internetowej - w ramach kompleksowego systemu zostaną stworzone serwisy internetowe:
a) portal eBOK - służący jako podstawowy kanał informacyjny pomiędzy użytkownikami kart e-biletu, a Biurem Obsługi Klienta MZK,
b) portal użytkownika karty e-biletu - po zalogowaniu przez pasażera portal umożliwia m.in. dostęp do historii płatności, doładowanie karty, składanie wniosków do MZK i in.
Uruchomione zostało także Biuro Obsługi Klienta w siedzibie Związku, w którym będzie można nabyć e-bilet, a także złożyć wszelkie wnioski dotyczące funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie działania MZK.
Całkowita wartość projektu wynosi ok. 14,5 mln zł.
Więcej: http://e-biletmzkjastrzebie.com/
Źródło: UGiM Czerwionka-Leszczyny